Senzomotorický rozvoj batolat: Hravé tipy pro podporu pohybu a smyslů
Share

První roky života jsou obdobím bouřlivého rozvoje – děti se učí pohybovat i vnímat svět smysly. Říká se tomu senzomotorické období, kdy mozek nejvíce absorbuje podněty skrze pohyb a smyslové zkušenosti. Montessori pedagogika klade velký důraz na smyslový rozvoj a pohybovou svobodu dítěte už od narození. V tomto článku si vysvětlíme, co je senzomotorický vývoj, proč je tak důležitý, a hlavně nabídneme spoustu praktických tipů a her, jak doma podpořit rozvoj hrubé i jemné motoriky a všech pěti smyslů batolete. Vše hravou formou, která dětem přirozeně sedí.
Volný pohyb od miminka: Už od pár měsíců věku potřebuje dítě prostor k volnému pohybu. Miminko na bříšku zkoumá svět, připravuje svaly na lezení. Doma mu vytvořte bezpečný prostor na zemi – třeba na měkké dece či matraci.
Co je senzomotorický vývoj a proč je klíčový?
Senzomotorický znamená smyslově-pohybový. U malých dětí se rozvoj smyslů (zrak, sluch, hmat, chuť, čich) úzce prolíná s rozvojem motoriky (pohybů těla). Dítě objevuje svět tím, že se hýbe a zvědavě vše zkoumá smysly: sahá, ochutnává, sleduje očima, poslouchá zvuky, čichá k věcem. To vše se ukládá v mozku a tvoří se nové spoje. Čím více vhodných podnětů dítě má, tím lépe se jeho mozek rozvíjí.
Montessori zdůrazňuje, že do 6 let věku dítěte funguje “absorbující mysl”, která mimoděk vstřebává informace z okolí . Zejména do 3 let se dítě učí neuvěřitelným tempem – stačí mu umožnit volný pohyb a nabídnout podněty. Motorický rozvoj (lezení, chůze, běh, manipulace s předměty) je základ i pro pozdější intelektuální dovednosti. Dítě, které si volně lezlo a zkoumalo, má lepší prostorovou orientaci, koordinaci oko-ruka a soustředění, což využije třeba při kreslení nebo psaní.
Proto je důležité už od miminka podporovat hrubou motoriku (pohyby celého těla) i jemnou motoriku (manipulace rukou) a zároveň nabízet bohaté smyslové zážitky – různé materiály na dotek, zvuky, vůně, chutě, vizuální vjemy. Vše samozřejmě přiměřené věku a bezpečné.
Volný pohyb a hrubá motorika (od lezení k běhání)
1. Volnost pohybu od narození
Už novorozenec by měl mít možnost volného pohybu. To znamená nedržet ho celý den omezeného v lehátku, autosedačce či chodítku. Místo toho mu dopřejte čas na pevné podložce – ideálně položte miminko často na zem (na deku nebo pěnové puzzle). Tam může kopat nožičkami, mávat ručkama, zkoušet se přetáčet. Výbornou pomůckou je tzv. Montessori pohybový koutek: nízko u země zrcadlo, před ním měkká podložka a nad ní zavěšené jednoduché černobílé mobily (pro novorozence) nebo barevné závěsné hračky (pro starší miminka). Miminko sleduje v zrcadle své pohyby a to ho motivuje k dalšímu pohybu .
Tip: Časté pokládání miminka na bříško (tzv. tummy time) je velmi prospěšné. Začínejte pár minut několikrát denně od pár týdnů věku, postupně prodlužujte. Miminko si tak zvykne a rychle posílí svaly. Pokud se mu na bříšku nelíbí, zkuste ho zabavit – lehněte si před něj obličejem k němu, mluvte na něj, ukažte mu zrcátko nebo hračku.
2. Lezení jako základ
Lezení po čtyřech je jedna z nejdůležitějších fází. Posiluje celé tělo, rozvíjí koordinaci mezi pravou a levou stranou (dítě při lezení kříží pohyby – pravá ruka, levá noha – což skvěle zapojuje obě hemisféry mozku). Podporujte lezení tím, že:
• Nebudete dítě předčasně stavět nebo vodit za ruce k chůzi. Nechte ho naplno lézt, dokud samo nebude mít tendenci se zvedat. Některé děti lezou měsíc, jiné půl roku – dejte jim čas.
• Vytvářejte bezpečné “překážky”: polštář jako kopec k přelezení, tunel z kartonové krabice k prolezení. Dítě tak lezení baví a trénuje různé pohyby (podlézání, přelézání).
• Lezte po čtyřech spolu s ním – děti rády napodobují. Můžete si udělat „závod v lezení“ – kdo doleze první k hračce? Bude to zábava a motivace pro něj.
Montessori přístup někdy používá i pomůcku zvanou Piklerové trojúhelník (dřevěná trojúhelníková lezecká konstrukce), po které batole může šplhat a podlézat ji. Pokud ji doma máte, skvěle podpoří hrubou motoriku a odvahu k pohybu.
3. První krůčky a chůze
Když dítě začne samo vstávat a obcházet nábytek, opět platí – nenutit, pouze podporovat. Nevoďte ho za ruce (může to nevhodně zatěžovat ramena a kyčle). Raději:
• Pořiďte dítěti stabilní chodítko vozík (třeba dřevěný vozík s cihlami nebo kočárek pro panenky, o který se může opřít). Dítě ho tlačí před sebou a samo trénuje chůzi. Buďte u toho, aby se o něj nepřevrátilo.
• Bosé nožky nebo protiskluzové ponožky: Doma nechte dítě chodit naboso – noha má lepší kontakt s podlahou, zapojují se svaly klenby a dítě neklouže jako v ponožkách. Studená podlaha? Řešením jsou ponožky s gumovými terčíky nebo kožené capáčky s protiskluzem.
• Motivujte hrou: Sedněte si kousek od nábytku a lákejte dítě, aby udělalo pár krůčků k vám do náruče. Nebo mu ukažte oblíbenou hračku a pak couvejte, ať za vámi dojde. Vždy nadšeně pochvalte každý krůček („Podařilo se! Přišel jsi až ke mně.“). Tím dítě získá sebejistotu.
Jakmile dítě chodí, bude chtít běhat, skákat, lézt do schodů. Samozřejmě na vše dohlížejte kvůli bezpečí, ale snažte se ho zbytečně neomezovat. Vyleze na gauč? Buďte za ním a nechte ho slézt samotného, jen jistěte. Chce pořád dokola chodit do schodů (za ruku nebo po čtyřech)? Pokud máte čas, dopřejte mu to jako cvičení. Tím si buduje fyzickou zdatnost a odvahu.
4. Tanec, překážkové dráhy a další pohybové hry
U batolat (2–3 roky) už můžete zařazovat zábavné pohybové aktivity cíleně:
• Tanec a rytmika: Pusťte oblíbenou písničku a tančete spolu. Ukažte jednoduché pohyby (tleskání, točení, dupání) a dítě se přidá. Tanec rozvíjí koordinaci a rytmus. Můžete hrát i hru „sochy“ – tančete a když vypnete hudbu, musíte zkamenět. Dítě se učí zastavit pohyb a ovládat své tělo.
• Překážková dráha doma: Využijte polštáře (na přeskakování), kobereček (jako rovnovážnou lávku), stoličku (podlézání) a třeba lepicí páskou nalepte na zem čáru (slalom). Vytvořte dráhu a lézt/běhat ji spolu. Skvělá je i hra na “opičky” – napodobujte pohyby zvířat (skákejte jako žába, plazte se jako had, choďte po čtyřech jako medvěd).
• Házení a kopání: Pořiďte lehký míč (např. pěnový). Učte dítě házet – nejdřív obouruč spodem, pak jednou rukou. Házejte si na malou vzdálenost a postupně zvětšujte. Také kopání do míče rozvíjí koordinaci (zkuste v parku).
• Jízda na odrážedle: Kolem 2 let většina dětí zvládne odrážedlo (bez pedálů). Je to výborné na rovnováhu a posílení nohou. Začněte v interiéru nebo na rovném povrchu venku, s dohledem. Dítě se učí držet stabilitu a řídit. Pozor, raději helmu i na odrážedlo, jakmile jezdí rychleji.
Rozvoj jemné motoriky a koordinace oko-ruka
Zatímco hrubá motorika jsou velké pohyby, jemná motorika je práce prstů a rukou – třeba uchopování drobných předmětů, otáčení stránek, manipulace s lžičkou atd. Jemná motorika jde ruku v ruce s koordinací oko-ruka (ruka dělá to, co vidí oko – nutné třeba pro kreslení, psaní a spoustu dalšího). Jak ji rozvíjet?
1. Hračky a aktivity pro miminka (6–12 měsíců)
• Hrazdičky a závěsné hračky: Když miminko leží na zádech pod hrazdičkou a bouchá do zavěšených hraček, trénuje tím záměrný pohyb rukou. Montessori používá postupně různé mobily – nejdřív jednoduché tvary k pozorování, později třeba dřevěné korálky na gumce, které dítě může chytat.
• Košík pokladů (treasure basket): Pro sedící miminka můžete připravit košík s různými bezpečnými předměty denní potřeby (dřevěná vařečka, látkový kapesník, šiška, masážní kartáček apod.). Dítě je vyndavá, ohmatává, přendává z ruky do ruky – tím zlepšuje úchop a koordinaci. Také stimuluje hmat různými povrchy.
• Vkládací a tahací hračky: Kolem 10–12 měsíců děti baví dávat věci dovnitř a ven. Třeba míčky do krabice s dírou, kostky do krabičky, tahat kapesníčky z krabičky. Můžete vyrobit domácí pomůcku – otvor do víka plastové dózy, kudy bude dítě protlačovat kolíčky nebo velké korále. Tím trénuje přesnost prstíků.
2. Montessori aktivity pro batolata (1–3 roky)
Montessori je proslulé svými smyslovými a praktickými pomůckami. Doma nemusíte mít originální drahé pomůcky, spoustu věcí zvládnete DIY či běžnými předměty:
• Vkládačky a puzzle: Jednoduché dřevěné vkládačky tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník) naučí dítě správný úchop a umístění. Postupně přejděte na více tvarů nebo první puzzle ze 2–4 dílků. Dítě se učí trpělivosti a přesnosti.
• Navlékání: Začněte velkými díly – třeba navlékat velké dřevěné korálky na tlustou tkaničku (konce opatřete izolepou, aby se netřepily). Nebo můžete použít i těstoviny (rigatoni) a tkaničku. Navlékání rozvíjí jemnou motoriku a soustředění. Pro menší batole může být jednodušší dřevěný kolík a navlékat na něj kroužky (jako jednoduchý tvar věžičky).
• Přesýpání a přelévání: Dejte dítěti dvě misky – v jedné třeba rýži nebo hrách, v druhé prázdno – a k tomu malou lžičku nebo naběračku. Ukážete mu, jak přesýpat z jedné do druhé. Začněte s hrubším materiálem (fazole), postupně jemnější (rýže) pro vyšší obtížnost. Podobně s vodou – malý džbánek a dvě misky na přelévání. Dítě trénuje přesnost pohybů a navíc ho to baví (děti milují vodu!). Připravte hadřík na případný úklid – ale i to berte jako součást učení (naučí se, že co vylije, to setře).
• Práce s kolíčky: Dejte kolem okraje nízké plastové misky několik kolíčků na prádlo. Dítě bude zkoušet je sundat a zase nacvakat zpět. To je docela náročné – posiluje prstíky (tzv. pinzetový úchop). Začněte kolem 2 let a trpělivě ukažte, jak na to.
• Trhání a mačkání papíru, modelína: Zkuste dát dítěti noviny na trhání – to posiluje prsty a je to pro ně zábava (udělat “chuchvalec” papíru). Nebo modelování: pro začátek stačí plastelína nebo slané těsto – ukazujte, jak dělat kuličky, válečky. Modelování rozvíjí sílu prstů a kreativitu.
• Kreslení a malování: I čmárání voskovkou po papíře je jemná motorika! Začněte velkými tlustými pastelkami či voskovkami, které dobře padnou do dětské dlaně. Nebo prstovými barvami – dítě může malovat rukama na velký arch papíru na zemi (pro něj přirozenější než sedět u stolu). Tyto umělecké činnosti zároveň stimulují hmat (barva, voskovka) a zrak (stopy na papíře).
• Smyslové košíčky: Montessori má tzv. smyslové materiály – můžete improvizovat. Např. hmatový košík: do sáčku dejte různé materiály (kousek sametu, kousek bublinkové fólie, šmirgl papír, kožešinka…) a nechte dítě sahat a popisovat “hladký, drsný, měkký”. Nebo čichové lahvičky: malé lahvičky naplňte různými vůněmi (vanilka, skořice, citronová kůra, levandule) a čichejte spolu, hádejte, co to je. Sluchové hry: tleskejte rytmus a nechte dítě zopakovat, nebo schovejte budík co tiká a hledejte ho sluchem. Tyhle hry možná batole nevydrží dlouho, ale i pár minut trénuje daný smysl.
Podněcování všech pěti smyslů
Montessori říká, že smysly jsou okna do světa. Jak prakticky s malým dítětem stimulovat každý smysl?
• Zrak: Dbejte na podnětné, ale ne přehlcené prostředí. Ukazujte dětem obrázkové knihy, choďte ven a popisujte co vidíte (“podívej, červený míč, žlutý list”). Hrajte hry na ukazování – třeba “Kde je okno? Kde je kočka?” – dítě hledá pohledem. Můžete zkusit i jednodušší třídění barev: dejte před dítě čtyři barevné misky (červená, modrá, žlutá, zelená) a k tomu kostky těchto barev pomíchané – ať roztřídí (možná spíš od 2,5 let).
• Sluch: Zpívejte písničky, říkejte říkanky s gesty (děti milují hudební podněty). Zahrajte si na zvuky – napodobujte zvířátka, dopravní prostředky a dítě hádá, co to je. Nebo schovejte zvukové hračky a nechte ho najít. Pro starší batole existují “šustící” knihy nebo audionahrávky dětských písniček.
• Hmat: Kromě hmatu rukou nezapomínejte na celé tělo. Nechte dítě chodit bosky po různých površích – tráva, písek, koberec, dlaždičky. Uspořádejte „poznávání hmatem“ – do pytlíku dejte známý předmět (např. malý míček) a dítě ho má poznat jen rukou, bez dívání. Baví to spíš starší 2,5+ roky, ale i mladší se rádi učí dotykem.
• Chuť: Batole objevuje chutě hlavně při jídle. Nechte ho ochutnávat různorodé potraviny (samozřejmě vhodné a nezávadné). Montessori aktivity zahrnují i poznávání chutí – můžete zkusit malý experiment: připravit na lžičku něco sladkého (med), kyselého (citrónovou šťávu), slaného (slaná voda) a hořkého (grepová šťáva) a opatrně dát dítěti ochutnat s vysvětlením “to je sladké, to je kyselé…” (Pozor, některé děti to nemusí chtít vůbec, nenuťte je!). Tím se učí rozlišovat základní chutě.
• Čich: Při běžných činnostech upozorňujte: “Přičichni, kytka voní, mýdlo voní, odpadky smrdí…” – pojmenovávání vůní je také učení. Můžete vytvořit jednoduchou čichovou hru: vezměte 3 skleničky, do jedné dejte vanilkový cukr, do druhé skořici, do třetí třeba kávu. Zavřete víčkem (s dírkami) a nechte dítě čichat a hledat, kde je stejná vůně (udělejte dvojice skleniček se stejným obsahem). To už je pokročilejší na období kolem 3 let.
Bezpečnost a připravené prostředí pro senzomotorickou hru
Při všech těchto hrách a pohybu je nezbytné mít pro dítě bezpečné zázemí:
• Měkké podložky a matrace: Když dítě leze nebo skáče, hodí se mít na zemi něco měkkého. V dětském pokoji můžete mít měkký koberec nebo pěnové puzzle. Skvělá je i hrací matrace či molitanová sestava. Například Activity Play Mattress Set – Turquoise může posloužit jako bezpečný hrací gym doma – dítě na ní může válet sudy, skákat a dovádět bez rizika úrazu. Navíc se dá přestavět do různých tvarů (schody, domeček), takže podněcuje i fantazii a pohybové experimenty.
• Ohrádka vs. volný prostor: Ohrádka může krátkodobě pomoci, když potřebujete na chvíli dítě “uskladnit”, ale neměla by nahrazovat volný pohyb. Raději zabezpečte místnost (záslepky do zásuvek, ochrany rohů, branka do kuchyně apod.), aby se dítě mohlo pohybovat volně. Montessori radí raději vytvořit “yes space” – prostor, kde není nic, co byste dítěti museli zakazovat.
• Dohled: I když chceme nechat dítě objevovat samostatně, vždy ho musíme mít na očích, zvlášť u aktivit s drobnými předměty nebo vodou. Buďte tzv. “prezence v pozadí” – nezasahujete, ale jste připraveni pomoci či ochránit, kdyby něco.
Shrnutí: Učení hrou všemi smysly
Senzomotorický rozvoj probíhá nejlépe, když dítěti umožníme svobodně se hýbat a nabídneme mu pestré smyslové zážitky. Není třeba drahých hraček – nejdůležitější je váš čas a kreativita. Lezení po bytě, hra s hrncema v kuchyni, cákání v lavoru na zahradě, válení se v trávě – to všechno jsou podněty, díky kterým se dětský mozek rozvíjí.
Montessori přístup nám připomíná, že dítě se učí samo tím, že zkouší a prožívá. Na nás je vytvořit prostředí (fyzické i psychické), které je bezpečné a stimulující zároveň. Když vidíme radost batolete, které poprvé slezlo z gauče samo, nebo soustředění ročního dítka, které lžičkou plní kalíšek vodou, uvědomíme si, kolik učení se skrývá v těchto zdánlivě jednoduchých činnostech.
Podporujme tedy pohyb a smysly dětí hravou formou každý den. Stačí drobnosti – nechat dítě samotné “ťapat” po bytě, dovolit mu občas udělat nepořádek při smyslové hře (mouka na podlaze se dá vždycky zamést), dopřát mu skákání a lezení třeba po polštářích. Tím stavíme základy pro jeho zdravý fyzický vývoj, koordinaci a také pro budoucí intelektuální dovednosti. A hlavně – dítě je spokojené, protože může dělat to, co mu je přirozené: hýbat se a zkoumat svět všemi smysly.