Montessori organizace hraček: Kouzlo rotace a pořádek pro lepší hraní
Share
„Mami, já si nemám s čím hrát!“ – přitom kolem se válí desítky hraček. Tato situace je až příliš dobře známá mnoha rodičům. Řešení podle Montessori může znít paradoxně: míň hraček znamená víc zájmu o hru. Montessori principy totiž zdůrazňují pořádek a přehlednost v dětském prostředí. Dítě, které má kolem sebe jen několik dobře vybraných podnětů, se dokáže lépe soustředit a do činnosti se opravdu ponořit. V tomto článku si povíme o tzv. rotaci hraček – proč je užitečná a jak ji provádět. Také poradíme, jak udržet v dětském pokoji pořádek pomocí vhodného nábytku, aby i ti nejmenší věděli, kam která věc patří a uklízení pro ně bylo snadné.
Připravené prostředí je základním pojmem Montessori pedagogiky. Znamená to vytvořit pro dítě takové okolí, kde vše má své místo a které podporuje jeho nezávislost. Když dítě vstoupí do pokojíčku, kde jsou všude rozházené hromady hraček, snadno ztratí o všechny zájem – je toho na něj moc. Naopak uklizený a uspořádaný prostor s několika lákavými aktivitami dítě přirozeně vtáhne do hry. Jak toho docílit? Právě pomocí rotace hraček a chytrého úložného systému.
1. Rotace hraček: méně je více
Rotace hraček spočívá v tom, že nemáte vystaveny všechny hračky dítěte najednou. Vyberete jen například 5–10 kousků, které necháte v dosahu dítěte, a ostatní dočasně uklidíte mimo dohled (třeba do skříně nebo krabice). Po nějaké době – obvykle po týdnu či dvou, nebo když vidíte, že o stávající hračky opadá zájem – část z nich vyměníte za ty schované. Pro dítě jsou „zapomenuté“ hračky po čase zase jako nové a vzrušující. Tento cyklus udržuje jeho zájem a zároveň v pokoji není nikdy přebytek věcí.
Rotace navíc učí dítě vážit si toho, co má právě k dispozici. Když je hraček méně, každé autíčko, panenka či puzzle dostane prostor zazářit. Dítě se může plně soustředit například na jedno puzzle a dokončit ho, místo aby přeskakovalo od jednoho k druhému. Je také prokázáno, že menší množství podnětů snižuje u dětí stres a zlepšuje jejich schopnost soustředění a kreativního myšlení. Montessori učitelé v školkách pravidelně obměňují pomůcky na policích dle zájmu dětí – a to samé můžete snadno praktikovat doma.
2. Každá věc má své místo: nízké police a košíky
Klíčovou součástí pořádku v Montessori prostředí je pravidlo, že každý předmět má svůj „domov“. Dítěti pak uklízení dává smysl – ví, kam co patří. Pro uložení hraček se skvěle osvědčují nízké otevřené police a různé krabice či košíky. Například Montessori dřevěná police pro děti od OakHill poskytuje tři prostorné úrovně, kam můžete nachystat jednotlivé hračky nebo sady pomůcek. Místo aby byly všechny hračky naházené v jedné velké bedně, jsou rozloženy přehledně na poličkách – každá aktivita má svou přihrádku nebo košík.
Třeba na horní polici může být košík s kostkami, vedle něj puzzle poskládané do krabice, na spodní polici pak několik knížek a jedna oblíbená skládačka. Dítě, i když je malé, už na pohled vidí, kde co je. Díky tomu si snáze vybere, s čím si chce hrát, a také ví, kam to po ukončení činnosti vrátit. Police OakHill jsou ve výšce batolat a mají stabilní, bezpečnou konstrukci – dítě tak může samo bez překážek ukládat věci na své místo. Zaoblené hrany a masivní dřevo zaručují, že nábytek vydrží i „náročné“ dětské zacházení a zároveň ladí s estetikou domova.

3. Kombinované úložiště: knihy i hračky pohromadě
Reálné dětské pokojíčky často spojují více funkcí – slouží ke hraní, odpočinku i učení. Proto se vyplatí mít úložné prostory, které jsou variabilní a pojmou různé typy věcí. Jedním z chytrých kusů nábytku je Montessori dřevěná knihovnička s úložnou policí pro děti. Na první pohled funguje jako dětská knihovna – má otevřené police ideální pro vystavení knížek čelem. Zároveň ale její spodní část tvoří hluboký úložný box, kam lze uložit třeba stavebnici v krabici, sadu autíček nebo plyšáky.
Tato knihovnička od OakHill je perfektní pro udržení pořádku v dětském pokoji. Horní dvě police využijete pro aktuální kolekci hraček a knížek, které jsou v rotaci, a spodní uzavíratelný prostor schová hračky, které mají momentálně „pauzu“, případně objemnější předměty. Dítě tedy vidí jen to, s čím si má hrát teď, a není rozptýleno dalšími věcmi – ale vy máte všechny poklady stále v dosahu, připravené k příští rotaci. Navíc, když přijde rychlá návštěva nebo potřebujete uklidit, spodní box poslouží jako šikovný prostor pro bleskový úklid všeho, co zrovna nemá své místo.

Jak začít s Montessori pořádkem a rotací?
Pokud je pro vás koncept rotace novinkou, začněte zlehka. Vyberte s dítětem několik nejoblíbenějších hraček a zbytek dočasně uschovejte do krabice. Sledujte, jak dítě reaguje – často si ani nevzpomene na hračky uklizené z dohledu a naopak si naplno vyhraje s tím, co má k dispozici. Po týdnu můžete jednu dvě hračky vyměnit za jiné z krabice. Uvidíte to nadšení, když se po čase objeví zapomenuté autíčko nebo panenka!
Zároveň pracujte na ustanovení místa pro každou věc. Zapojte dítě do rozhodování: „Kde budeme bydlet těmto kostkám? Co kdyby měly košík tady na poličce?“ Děti rády pomáhají a budou pyšné, že jejich hračky mají svůj domeček. Ze začátku samozřejmě musíte úklid iniciovat vy – připomenout po hraní: „Pojďme dát puzzle zpátky na poličku.“ Ale brzy uvidíte, že dítě začne samo chápat, že hra má svůj konec a k němu patří uklizení. Pro něj je to přirozené, pokud k tomu má přizpůsobené podmínky (nízké police, krabice, jasný systém).
Montessori pořádek neznamená udržovat sterilní čistotu nebo bránit dětem v hravém nepořádku během tvoření. Jde o to, že po aktivitě následuje návrat věcí na místo. Dítě se tak učí zodpovědnosti a získává vnitřní disciplínu. A díky menšímu množství hraček a přehlednému prostředí se dokáže lépe zabavit, aniž by neustále vyžadovalo pozornost dospělého nebo stále nové a nové podněty.
Závěr: spokojené dítě, uklizený pokoj
Organizace hraček v duchu Montessori přináší do rodinného života více klidu. Dítě, které se umí soustředit na hru s jednou stavebnicí, je spokojenější než to, které chaoticky přebíhá mezi desítkami hraček. Rotace hraček udržuje jeho zájem a nadšení, zatímco uklizený pokojíček mu dává pocit jistoty – svět kolem něj je srozumitelný a on je jeho aktivní součástí. S pomocí vhodných pomůcek, jako jsou nízké police či kombinované knihovničky od OakHill, můžete takové prostředí snadno vytvořit i u vás doma. Uvidíte, že se z vašeho malého rošťáka stane pořádumilovný objevitel, který ví, kam co patří, a dokáže si naplno vyhrát s málem. A až se začne nudit, prostě vyměníte pár hraček na poličce – a kolotoč objevování může pokračovat dál, ke spokojenosti dětí i rodičů.