Montessori organizace hraček: Kouzlo rotace a pořádek pro lepší hraní

Montessori organizace hraček: Kouzlo rotace a pořádek pro lepší hraní

„Mami, já si nemám s čím hrát!“ – přitom kolem se válí desítky hraček. Tato situace je až příliš dobře známá mnoha rodičům. Řešení podle Montessori může znít paradoxně: míň hraček znamená víc zájmu o hru. Montessori principy totiž zdůrazňují pořádek a přehlednost v dětském prostředí. Dítě, které má kolem sebe jen několik dobře vybraných podnětů, se dokáže lépe soustředit a do činnosti se opravdu ponořit. V tomto článku si povíme o tzv. rotaci hraček – proč je užitečná a jak ji provádět. Také poradíme, jak udržet v dětském pokoji pořádek pomocí vhodného nábytku, aby i ti nejmenší věděli, kam která věc patří a uklízení pro ně bylo snadné.

Připravené prostředí je základním pojmem Montessori pedagogiky. Znamená to vytvořit pro dítě takové okolí, kde vše má své místo a které podporuje jeho nezávislost. Když dítě vstoupí do pokojíčku, kde jsou všude rozházené hromady hraček, snadno ztratí o všechny zájem – je toho na něj moc. Naopak uklizený a uspořádaný prostor s několika lákavými aktivitami dítě přirozeně vtáhne do hry. Jak toho docílit? Právě pomocí rotace hraček a chytrého úložného systému.

1. Rotace hraček: méně je více

Rotace hraček spočívá v tom, že nemáte vystaveny všechny hračky dítěte najednou. Vyberete jen například 5–10 kousků, které necháte v dosahu dítěte, a ostatní dočasně uklidíte mimo dohled (třeba do skříně nebo krabice). Po nějaké době – obvykle po týdnu či dvou, nebo když vidíte, že o stávající hračky opadá zájem – část z nich vyměníte za ty schované. Pro dítě jsou „zapomenuté“ hračky po čase zase jako nové a vzrušující. Tento cyklus udržuje jeho zájem a zároveň v pokoji není nikdy přebytek věcí.

Rotace navíc učí dítě vážit si toho, co má právě k dispozici. Když je hraček méně, každé autíčko, panenka či puzzle dostane prostor zazářit. Dítě se může plně soustředit například na jedno puzzle a dokončit ho, místo aby přeskakovalo od jednoho k druhému. Je také prokázáno, že menší množství podnětů snižuje u dětí stres a zlepšuje jejich schopnost soustředění a kreativního myšlení. Montessori učitelé v školkách pravidelně obměňují pomůcky na policích dle zájmu dětí – a to samé můžete snadno praktikovat doma.

2. Každá věc má své místo: nízké police a košíky

Klíčovou součástí pořádku v Montessori prostředí je pravidlo, že každý předmět má svůj „domov“. Dítěti pak uklízení dává smysl – ví, kam co patří. Pro uložení hraček se skvěle osvědčují nízké otevřené police a různé krabice či košíky. Například Montessori dřevěná police pro děti od OakHill poskytuje tři prostorné úrovně, kam můžete nachystat jednotlivé hračky nebo sady pomůcek. Místo aby byly všechny hračky naházené v jedné velké bedně, jsou rozloženy přehledně na poličkách – každá aktivita má svou přihrádku nebo košík.

Třeba na horní polici může být košík s kostkami, vedle něj puzzle poskládané do krabice, na spodní polici pak několik knížek a jedna oblíbená skládačka. Dítě, i když je malé, už na pohled vidí, kde co je. Díky tomu si snáze vybere, s čím si chce hrát, a také ví, kam to po ukončení činnosti vrátit. Police OakHill jsou ve výšce batolat a mají stabilní, bezpečnou konstrukci – dítě tak může samo bez překážek ukládat věci na své místo. Zaoblené hrany a masivní dřevo zaručují, že nábytek vydrží i „náročné“ dětské zacházení a zároveň ladí s estetikou domova.

Montessori Wooden Shelf for Kids

 

3. Kombinované úložiště: knihy i hračky pohromadě

Reálné dětské pokojíčky často spojují více funkcí – slouží ke hraní, odpočinku i učení. Proto se vyplatí mít úložné prostory, které jsou variabilní a pojmou různé typy věcí. Jedním z chytrých kusů nábytku je Montessori dřevěná knihovnička s úložnou policí pro děti. Na první pohled funguje jako dětská knihovna – má otevřené police ideální pro vystavení knížek čelem. Zároveň ale její spodní část tvoří hluboký úložný box, kam lze uložit třeba stavebnici v krabici, sadu autíček nebo plyšáky.

Tato knihovnička od OakHill je perfektní pro udržení pořádku v dětském pokoji. Horní dvě police využijete pro aktuální kolekci hraček a knížek, které jsou v rotaci, a spodní uzavíratelný prostor schová hračky, které mají momentálně „pauzu“, případně objemnější předměty. Dítě tedy vidí jen to, s čím si má hrát teď, a není rozptýleno dalšími věcmi – ale vy máte všechny poklady stále v dosahu, připravené k příští rotaci. Navíc, když přijde rychlá návštěva nebo potřebujete uklidit, spodní box poslouží jako šikovný prostor pro bleskový úklid všeho, co zrovna nemá své místo.

Montessori Wooden Book Display with Storage Shelf For Kids

Jak začít s Montessori pořádkem a rotací?

Pokud je pro vás koncept rotace novinkou, začněte zlehka. Vyberte s dítětem několik nejoblíbenějších hraček a zbytek dočasně uschovejte do krabice. Sledujte, jak dítě reaguje – často si ani nevzpomene na hračky uklizené z dohledu a naopak si naplno vyhraje s tím, co má k dispozici. Po týdnu můžete jednu dvě hračky vyměnit za jiné z krabice. Uvidíte to nadšení, když se po čase objeví zapomenuté autíčko nebo panenka!

Zároveň pracujte na ustanovení místa pro každou věc. Zapojte dítě do rozhodování: „Kde budeme bydlet těmto kostkám? Co kdyby měly košík tady na poličce?“ Děti rády pomáhají a budou pyšné, že jejich hračky mají svůj domeček. Ze začátku samozřejmě musíte úklid iniciovat vy – připomenout po hraní: „Pojďme dát puzzle zpátky na poličku.“ Ale brzy uvidíte, že dítě začne samo chápat, že hra má svůj konec a k němu patří uklizení. Pro něj je to přirozené, pokud k tomu má přizpůsobené podmínky (nízké police, krabice, jasný systém).

Montessori pořádek neznamená udržovat sterilní čistotu nebo bránit dětem v hravém nepořádku během tvoření. Jde o to, že po aktivitě následuje návrat věcí na místo. Dítě se tak učí zodpovědnosti a získává vnitřní disciplínu. A díky menšímu množství hraček a přehlednému prostředí se dokáže lépe zabavit, aniž by neustále vyžadovalo pozornost dospělého nebo stále nové a nové podněty.

Závěr: spokojené dítě, uklizený pokoj

Organizace hraček v duchu Montessori přináší do rodinného života více klidu. Dítě, které se umí soustředit na hru s jednou stavebnicí, je spokojenější než to, které chaoticky přebíhá mezi desítkami hraček. Rotace hraček udržuje jeho zájem a nadšení, zatímco uklizený pokojíček mu dává pocit jistoty – svět kolem něj je srozumitelný a on je jeho aktivní součástí. S pomocí vhodných pomůcek, jako jsou nízké police či kombinované knihovničky od OakHill, můžete takové prostředí snadno vytvořit i u vás doma. Uvidíte, že se z vašeho malého rošťáka stane pořádumilovný objevitel, který ví, kam co patří, a dokáže si naplno vyhrát s málem. A až se začne nudit, prostě vyměníte pár hraček na poličce – a kolotoč objevování může pokračovat dál, ke spokojenosti dětí i rodičů.

Zpět na blog