Montessori čtenářský koutek: Jak podpořit lásku dětí ke knihám
Share
Čtení je bránou do světa fantazie a poznání. Aby si děti knihy zamilovaly, měly by k nim mít od útlého věku volný přístup – a přesně to Montessori principy podporují. V Montessori prostředí mají i knihy své místo přizpůsobené dětem: nejsou schované vysoko v polici, ale vystavené tak, aby lákaly k prohlížení. V tomto článku poradíme, jak doma vytvořit útulný čtenářský koutek pro malé děti, který bude podněcovat jejich zájem o čtení. Zaměříme se na praktické tipy uspořádání knih a představíme několik Montessori knihovniček od OakHill, jež udělají z vašeho dítěte nadšeného čtenáře.
Představte si dětskou knihovničku, kde všechny oblíbené knížky vidíte čelem. Dítě si samo vybere tu, na kterou má náladu, a snadno ji vyndá i vrátí zpět. Žádné hromady knih padající z poliček, žádné prosby „mami, podej mi tamtu knížku“. Montessori pedagogika klade důraz na podporu samostatnosti dětí i v oblasti čtení. To znamená mít knihy na dosah ruky a uspořádané tak, aby se v nich dítě vyznalo. Jak na to konkrétně?
1. Knihy obálkou dopředu: lákavé a přehledné
Tradiční knihovny řadí knihy hřbetem ven – dospělý si titul přečte, ale malé dítě, které ještě neumí číst, takový způsob neláká. Montessori proto doporučuje knihy vystavovat přední stranou (obálkou) dopředu. Barevné obrázky na přebalu upoutají dětskou pozornost a dítě si snáze vybere. Perfektním řešením je Montessori knihovna – 4 patra předních polic od OakHill, což je nízká dětská knihovnička se čtyřmi policemi, kde jsou knížky ukládány čelně. Tato knihovna je ručně vyrobená z březové překližky a má stabilní konstrukci. Dítě vidí krásné obálky svých knížek, a může si tak samo zvolit, kterou si prohlédne. Zároveň se učí knihy po čtení vracet – každá má své místo mezi ostatními obálkami. Díky přehlednému uspořádání knih roste radost ze čtení už od malička.
Umístěte knihovničku do místnosti, kde si dítě běžně prohlíží knížky – třeba do obývacího pokoje nebo do dětského pokoje vedle křesílka. Důležité je, aby byla dostatečně nízká: právě zmíněná Montessori knihovna OakHill měří necelých 50 cm na výšku, takže i dvouleté batole pohodlně dosáhne na horní polici. Při čtení si dítě může knížky samo vyndavat a pak je vracet zpět, což rozvíjí nejen vztah ke knihám, ale také pořádek a odpovědnost – ví, kam kniha patří.

2. Vlastní čtecí koutek: pohodlí a klid
Aby děti čtení zaujalo, pomůže vytvořit doma útulné místo na čtení. Nemusí to být nic velkého – stačí měkký kobereček, polštářek nebo malý sedací vak v rohu pokoje. Vedle takového místečka se skvěle hodí knihovnička, do které dítě samo dosáhne. Pokud máte více místa nebo třeba sourozence, můžete využít Montessori oboustrannou dřevěnou knihovničku pro děti. Tento chytrý kousek nábytku má oboustranný design – knihy jsou přístupné z obou stran. Můžete ji postavit třeba do prostoru dětského pokoje, aby ke knihám mohly přistoupit dvě děti najednou z opačných stran, nebo ji využít jako předěl mezi hracím a odpočinkovým prostorem.
Oboustranná knihovnička OakHill má čtyři přehledné police a kompaktní rozměry, takže nezabere moc místa. Děti si ji dokážou i samy přemístit – má vyřezávané úchyty po stranách a je lehká, takže když si váš malý čtenář zatouží „přenést knihovnu“ vedle gauče, zvládne to s vaší lehkou asistencí. Všechny hrany jsou hladce zaoblené pro bezpečnost. Díky přírodnímu dřevu a minimalistickému designu navíc knihovnička hezky zapadne do interiéru – ať už ji dáte do obýváku nebo do dětského pokojíčku, nebude rušit, naopak prostor zútulní.
3. Kombinace knih a hraček: pořádek v dětském království
V praxi často řešíme, že malé děti mívají v poličkách nejen knihy, ale i hračky či různé pomůcky na tvoření. Montessori principy radí uchovávat pořádek tím, že každá kategorie věcí má svůj vyhrazený prostor. Jednou z možností, jak elegantně skloubit knihy a hračky v jednom koutu, je Montessori dřevěná knihovnička s úložnou policí pro děti od OakHill. Tato knihovnička kombinuje dvě otevřené přední police (kam můžete dát knihy nebo například puzzle) a spodní hlubokou přihrádku, kam schováte třeba košík s kostičkami nebo plyšové hračky. Dítě tak má na očích několik knížek i hraček, ale zároveň je tu dost úložného prostoru, aby prostředí nepůsobilo přeplněně.
Knihovnička s úložnou policí je vysoká kolem 1 metru, takže stále vhodná pro děti od cca 18 měsíců věku, které už samy stojí a chodí. Horní police slouží jako dětská knihovna – knihy jsou čelem ven a ve výši očí dítěte. Spodní uzavřenější část pak pojme větší předměty. Výhodou je, že dítě se učí roztřídit si své věci: knížky patří nahoru, hračky dolů. Když si chce jít číst, sáhne po knize; když si chce hrát, otevře spodní box. Vše je přehledné a přitom uklizené. Tento systém podporuje logické myšlení i nezávislost – dítě samo ví, kam pro co jít a kam to pak uklidit.

Montessori a láska ke čtení
Montessori metoda ukazuje, že i malé děti jsou schopné pečovat o své prostředí a rozvíjet hluboké zájmy, pokud jim k tomu dáme podmínky. U čtení to platí dvojnásob: dětské knížky plné obrázků by měly být kdykoli k dispozici, ne jen na „později, až bude větší“. Vytvořením čtenářského koutku doma dáváme dítěti najevo, že knížky jsou důležité a patří do jeho světa. Nízké knihovničky a police přizpůsobené dětem ho vybízejí: „Pojď, prolistuj si mě, povyprávím ti příběh.“ Dítě tak bere knihu do ruky spontánně, bez nutnosti pobízení.
Nezapomínejme ani na společné čtení. Udělejte si z prohlížení knížek rituál – třeba před spaním nebo po obědě v klidu v koutku. Dítě, které vidí rodiče číst a samo má možnost si z poličky kdykoli knížku vzít, získává k literatuře pozitivní vztah. Montessori prostředí plné knih (ale ne přeplněné – stačí pár kousků a pravidelně je obměňovat) pěstuje v dětech lásku ke čtení a zvídavost. A díky chytrým dětským knihovničkám od OakHill je organizace knížek hračka – knihy jsou krásně vystavené, na dosah a v bezpečí před poničením. Vašemu malému čtenáři už nic nebrání ponořit se do pohádkových světů, kdykoli dostane chuť!