Montessori a pořádek v hračkách: Jak na herní prostor a rotaci hraček

Montessori a pořádek v hračkách: Jak na herní prostor a rotaci hraček

Připadá ti, že doma neustále zakopáváš o hračky a tvoje batole stejně neví, s čím si hrát dřív? Montessori může být skvělým pomocníkem, jak vnést do dětského koutku řád a klid. Ukážeme si, jak vytvořit herní prostor, který bude přátelský k učení, a proč se vyplatí zkusit rotaci hraček.

Proč pořádek? Dítě potřebuje řád jako my ostatní

 

V Montessori pedagogice se často říká, že každá věc má své místo. Možná si říkáš, že děti jsou od přírody chaotické a nepořádek k nim patří. Do jisté míry ano – během hry udělají zmatek raz dva. Ale přehledné a uklizené prostředí jim ve skutečnosti pomáhá:

Když mají hračky svůj řád, dítě se lépe soustředí. Přehnaně plný a chaotický pokojík může batole zahltit podněty, takže neví, s čím si hrát a přeskakuje z jedné věci na druhou.

Snadněji se učí samostatnosti a zodpovědnosti: Když ví, kam co patří, dokáže po hře pomoci uklidit (samozřejmě postupně a s tvou pomocí). Učí se tak, že úklid je přirozenou součástí hraní.

Méně hraček = více kreativity: Možná překvapí, že když dítěti necháš k dispozici méně věcí, bude si s nimi hrát intenzivněji a vymýšlet nové způsoby hry. Příliš hraček může rozptylovat.


Vytvoření Montessori herního prostoru


Nemusíš mít doma hernu jako z katalogu, aby se dítě cítilo dobře. Stačí pár Montessori principů aplikovat do svého obýváku či dětského pokoje:

Nízké otevřené police: Namísto velkého boxu, kde jsou hračky naházené, raději použij nízkou poličku nebo regál. Na něj vyskládej hračky tak, aby na ně dítě vidělo a mohlo si je samo brát. Otevřené police podporují přehlednost a lákají dítě ke hře . Montessoriané často používají jednoduché dřevěné regály s 2–3 policemi.

Každá pomůcka má své místo: Uč dítě, že autíčko “bydlí” na poličce vedle knížek, zatloukačka v košíku vpravo atd. Ze začátku budeš muset pomáhat a připomínat, ale časem si batole samo zapamatuje, kam která věc patří.

Množství hraček:  Překvapivě platí méně je více. Vyber klidně jen kolem 5–8 hraček, které necháš venku na poličce. Ostatní uschovej (k rotaci – viz dále). Dítě se nebude cítit zavalené a lépe se zabaví s tím, co má k dispozici.

Logické uspořádání: Můžeš hračky na poličce seřadit třeba podle typu – stavebnice vedle sebe, puzzle na jednom místě, hudební nástroj samostatně. Dítěti to dává smysl a snadno to udrží.

Estetika a jednoduchost: Snaž se, aby prostor nebyl přeplácaný. Klidně nech na poličce i prázdné místo. Hračky můžeš vystavit hezky – například dřevěné kostky v košíku, plyšáka posadit do rohu police. Takový uspořádaný prostor je pro dítě vizuálně přitažlivý a láká ho ke hře.

Rotace hraček: Tajný tip Montessori rodičů


Možná už jsi o tom slyšel – rotace hraček znamená, že nemáš všechny hračky venku naráz, ale obměňuješ je. Jak na to?

Část hraček schovej: Zhruba polovinu či víc hraček dej do krabice mimo dosah dítěte (např. do skříně, na půdu). Nech venku jen omezené množství oblíbených či rozvojových hraček, se kterými si aktuálně hraje.

Pravidelně obměňuj: Jednou za týden nebo dva (podle zájmu dítěte) některé hračky vyměň za ty schované. Třeba vidíš, že vláček už leží bez povšimnutí – uklidíš vláček a místo něj vyndáš zapomenutou vkládačku z krabice.

“Nové” podněty: Dítě má radost, že “objevilo” znovu starou hračku, která byla chvíli pryč. Připadá mu jako nová a znovu ho zaujme. Zároveň nemá venku stále stejnou sestavu, takže ho prostředí nepřestane bavit.

Sleduj, co ho zajímá: Rotace není dogma – nechej vždy venku věci, se kterými si hraje nejraději a nejdéle. Ty neměň, dokud ho baví. Obměňuj spíš ty, o které ztrácí zájem nebo které už jsou pro něj moc jednoduché/složité.

Sezónní a tematická obměna: Můžeš rotovat i podle ročních období či témat. Na jaře vyndat plyšové zvířátka a kyblíček na písek, v zimě zas stavebnice a knížky o Vánocích. U starších batolat lze točit témata (týden hrajeme farmu – venku jsou zvířátka a traktůrek, další týden zase kostky a auta).


Rotací zajistíš, že herní prostor zůstane svěží a podnětný, ale přitom nepřehlcený. Dítě není zavalené 50 hračkami, ale vždy má k dispozici třeba 8 promyšlených pomůcek, kterým se může věnovat. Montessori praxe ukazuje, že děti s rotovanými hračkami jsou ponořenější do hry a méně znuděné.


Uklízení hraček krok za krokem


Po hře by mělo nastat uklizení – to je pro batole často ta nejnudnější část. Jak mu to zpříjemnit a naučit ho základnímu pořádku?

Uklízejte spolu: Aspoň ze začátku určitě nenech batole uklízet samotné. Ve dvou je to veselejší a potřebuje tvůj příklad. Říkej: “Tak autíčko dáme sem na poličku, panenku posadíme do košíku…” a veď jeho ručičky.

Udělějte z úklidu hru: Zkuste třeba závod: “Schválně, kdo posbírá víc kostiček do krabice?” nebo “Pošleme bagr do garáže spinkat – šup s ním na místo!” Použij fantazii, ať to není otrava.

Pravidlo jedné sady venku: Uč dítě, že vyndáme další hračku, až když uklidíme tu předchozí. Např. pokud chce skládat puzzle, ale na zemi je vysypaná stavebnice, tak mu řekni: “Než vytáhneme puzzle, uklidíme nejdřív kostky, ať tu máme místo, jo?” – a společně ukliďte. Postupně to začne chápat.

Chval a děkuj: Když se zapojí do úklidu, i kdyby jen symbolicky, uznej to. “Díky, že jsi mi pomohl dát knížky zpátky. Teď tady máme hezky uklizeno a můžeme si zase hrát zítra.” Dítě uvidí, že jeho úsilí má smysl a dělá radost.

Pomůcky pro organizaci hraček


Aby se pořádek dobře udržoval, mohou ti pomoct i různé praktické organizéry:

Košíky a boxy: Menší předměty (kostky, figurky, kostičky) dej do několika košíčků nebo krabic. Ideálně každá kategorie má svůj box – dítě se snáz orientuje. Skvělé jsou třeba látkové koše nebo dřevěné bedýnky na kolečkách, které dítě samo popoveze. Třeba dřevěný úložný box ve tvaru autobusu z Montivive má kolečka, takže z uklízení hraček může být zábava (dítě je “nabírá” jako cestující do autobusu a odváží do garáže). (Viz úložný box ve tvaru autobusu s kolečky – praktický a hravý doplněk pro dětský pokoj.)

Štítky nebo obrázky: Pro starší batolata můžeš na koše nalepit obrázek, co do nich patří (např. fotka kostek, autíček). Dítě pak přesně ví, kam co uklidit.

Nízký regálek: Jak už jsme zmínili, investice do nízké knihovničky nebo Montessori police se vyplatí. Mnoho rodičů dokonce hackuje klasické police z IKEA – položí je naležato na zem a vznikne tak dostupná polička pro dítě.

Omezený prostor: Měj rozumné množství úložných prostor. Když vidíš, že i krabice už přetékají hračkami, je to signál k probírce (třeba darovat dál nebo schovat na později). Cílem je, aby vše mělo své místo a nepřebývalo toho moc.


Klidný a kreativní herní koutek


Vytvořit pořádek v hračkách podle Montessori neznamená mít doma muzeum, kde se nic nesmí pohnout. Naopak – jde o funkční uspořádání, které podporuje dítě v samostatné hře. Batole ví, kde co najde, a také se postupně učí, že po hře se zase uklízí.


Zavedení rotace hraček přinese překvapivý efekt: tvé dítko možná začne objevovat “zapomenuté” hračky s novým nadšením a bude si hrát soustředěněji. Zároveň nebude doma takový chaos a to určitě oceníš i ty. 😉


Pamatuj, že cílem není dokonale uklizený byt 24/7, ale vytvoření prostředí, kde se dítě cítí pohodlně, má přehled a může se samostatně realizovat. Trocha kreativní “organizované změti” k dětství patří, ale s těmito tipy udržíte hračky pod kontrolou tak, aby sloužily radosti a rozvoji dítěte. Hodně zábavy při hraní (a občasném uklízení)!

Zpět na blog