Montessori a pořádek v hračkách: Jak na herní prostor a rotaci hraček
Share

Připadá ti, že doma neustále zakopáváš o hračky a tvoje batole stejně neví, s čím si hrát dřív? Montessori může být skvělým pomocníkem, jak vnést do dětského koutku řád a klid. Ukážeme si, jak vytvořit herní prostor, který bude přátelský k učení, a proč se vyplatí zkusit rotaci hraček.
Proč pořádek? Dítě potřebuje řád jako my ostatní
V Montessori pedagogice se často říká, že každá věc má své místo. Možná si říkáš, že děti jsou od přírody chaotické a nepořádek k nim patří. Do jisté míry ano – během hry udělají zmatek raz dva. Ale přehledné a uklizené prostředí jim ve skutečnosti pomáhá:
• Když mají hračky svůj řád, dítě se lépe soustředí. Přehnaně plný a chaotický pokojík může batole zahltit podněty, takže neví, s čím si hrát a přeskakuje z jedné věci na druhou.
• Snadněji se učí samostatnosti a zodpovědnosti: Když ví, kam co patří, dokáže po hře pomoci uklidit (samozřejmě postupně a s tvou pomocí). Učí se tak, že úklid je přirozenou součástí hraní.
• Méně hraček = více kreativity: Možná překvapí, že když dítěti necháš k dispozici méně věcí, bude si s nimi hrát intenzivněji a vymýšlet nové způsoby hry. Příliš hraček může rozptylovat.
Vytvoření Montessori herního prostoru
Nemusíš mít doma hernu jako z katalogu, aby se dítě cítilo dobře. Stačí pár Montessori principů aplikovat do svého obýváku či dětského pokoje:
• Nízké otevřené police: Namísto velkého boxu, kde jsou hračky naházené, raději použij nízkou poličku nebo regál. Na něj vyskládej hračky tak, aby na ně dítě vidělo a mohlo si je samo brát. Otevřené police podporují přehlednost a lákají dítě ke hře . Montessoriané často používají jednoduché dřevěné regály s 2–3 policemi.
• Každá pomůcka má své místo: Uč dítě, že autíčko “bydlí” na poličce vedle knížek, zatloukačka v košíku vpravo atd. Ze začátku budeš muset pomáhat a připomínat, ale časem si batole samo zapamatuje, kam která věc patří.
• Množství hraček: Překvapivě platí méně je více. Vyber klidně jen kolem 5–8 hraček, které necháš venku na poličce. Ostatní uschovej (k rotaci – viz dále). Dítě se nebude cítit zavalené a lépe se zabaví s tím, co má k dispozici.
• Logické uspořádání: Můžeš hračky na poličce seřadit třeba podle typu – stavebnice vedle sebe, puzzle na jednom místě, hudební nástroj samostatně. Dítěti to dává smysl a snadno to udrží.
• Estetika a jednoduchost: Snaž se, aby prostor nebyl přeplácaný. Klidně nech na poličce i prázdné místo. Hračky můžeš vystavit hezky – například dřevěné kostky v košíku, plyšáka posadit do rohu police. Takový uspořádaný prostor je pro dítě vizuálně přitažlivý a láká ho ke hře.
Rotace hraček: Tajný tip Montessori rodičů
Možná už jsi o tom slyšel – rotace hraček znamená, že nemáš všechny hračky venku naráz, ale obměňuješ je. Jak na to?
• Část hraček schovej: Zhruba polovinu či víc hraček dej do krabice mimo dosah dítěte (např. do skříně, na půdu). Nech venku jen omezené množství oblíbených či rozvojových hraček, se kterými si aktuálně hraje.
• Pravidelně obměňuj: Jednou za týden nebo dva (podle zájmu dítěte) některé hračky vyměň za ty schované. Třeba vidíš, že vláček už leží bez povšimnutí – uklidíš vláček a místo něj vyndáš zapomenutou vkládačku z krabice.
• “Nové” podněty: Dítě má radost, že “objevilo” znovu starou hračku, která byla chvíli pryč. Připadá mu jako nová a znovu ho zaujme. Zároveň nemá venku stále stejnou sestavu, takže ho prostředí nepřestane bavit.
• Sleduj, co ho zajímá: Rotace není dogma – nechej vždy venku věci, se kterými si hraje nejraději a nejdéle. Ty neměň, dokud ho baví. Obměňuj spíš ty, o které ztrácí zájem nebo které už jsou pro něj moc jednoduché/složité.
• Sezónní a tematická obměna: Můžeš rotovat i podle ročních období či témat. Na jaře vyndat plyšové zvířátka a kyblíček na písek, v zimě zas stavebnice a knížky o Vánocích. U starších batolat lze točit témata (týden hrajeme farmu – venku jsou zvířátka a traktůrek, další týden zase kostky a auta).
Rotací zajistíš, že herní prostor zůstane svěží a podnětný, ale přitom nepřehlcený. Dítě není zavalené 50 hračkami, ale vždy má k dispozici třeba 8 promyšlených pomůcek, kterým se může věnovat. Montessori praxe ukazuje, že děti s rotovanými hračkami jsou ponořenější do hry a méně znuděné.
Uklízení hraček krok za krokem
Po hře by mělo nastat uklizení – to je pro batole často ta nejnudnější část. Jak mu to zpříjemnit a naučit ho základnímu pořádku?
• Uklízejte spolu: Aspoň ze začátku určitě nenech batole uklízet samotné. Ve dvou je to veselejší a potřebuje tvůj příklad. Říkej: “Tak autíčko dáme sem na poličku, panenku posadíme do košíku…” a veď jeho ručičky.
• Udělějte z úklidu hru: Zkuste třeba závod: “Schválně, kdo posbírá víc kostiček do krabice?” nebo “Pošleme bagr do garáže spinkat – šup s ním na místo!” Použij fantazii, ať to není otrava.
• Pravidlo jedné sady venku: Uč dítě, že vyndáme další hračku, až když uklidíme tu předchozí. Např. pokud chce skládat puzzle, ale na zemi je vysypaná stavebnice, tak mu řekni: “Než vytáhneme puzzle, uklidíme nejdřív kostky, ať tu máme místo, jo?” – a společně ukliďte. Postupně to začne chápat.
• Chval a děkuj: Když se zapojí do úklidu, i kdyby jen symbolicky, uznej to. “Díky, že jsi mi pomohl dát knížky zpátky. Teď tady máme hezky uklizeno a můžeme si zase hrát zítra.” Dítě uvidí, že jeho úsilí má smysl a dělá radost.
Pomůcky pro organizaci hraček
Aby se pořádek dobře udržoval, mohou ti pomoct i různé praktické organizéry:
• Košíky a boxy: Menší předměty (kostky, figurky, kostičky) dej do několika košíčků nebo krabic. Ideálně každá kategorie má svůj box – dítě se snáz orientuje. Skvělé jsou třeba látkové koše nebo dřevěné bedýnky na kolečkách, které dítě samo popoveze. Třeba dřevěný úložný box ve tvaru autobusu z Montivive má kolečka, takže z uklízení hraček může být zábava (dítě je “nabírá” jako cestující do autobusu a odváží do garáže). (Viz úložný box ve tvaru autobusu s kolečky – praktický a hravý doplněk pro dětský pokoj.)
• Štítky nebo obrázky: Pro starší batolata můžeš na koše nalepit obrázek, co do nich patří (např. fotka kostek, autíček). Dítě pak přesně ví, kam co uklidit.
• Nízký regálek: Jak už jsme zmínili, investice do nízké knihovničky nebo Montessori police se vyplatí. Mnoho rodičů dokonce hackuje klasické police z IKEA – položí je naležato na zem a vznikne tak dostupná polička pro dítě.
• Omezený prostor: Měj rozumné množství úložných prostor. Když vidíš, že i krabice už přetékají hračkami, je to signál k probírce (třeba darovat dál nebo schovat na později). Cílem je, aby vše mělo své místo a nepřebývalo toho moc.
Klidný a kreativní herní koutek
Vytvořit pořádek v hračkách podle Montessori neznamená mít doma muzeum, kde se nic nesmí pohnout. Naopak – jde o funkční uspořádání, které podporuje dítě v samostatné hře. Batole ví, kde co najde, a také se postupně učí, že po hře se zase uklízí.
Zavedení rotace hraček přinese překvapivý efekt: tvé dítko možná začne objevovat “zapomenuté” hračky s novým nadšením a bude si hrát soustředěněji. Zároveň nebude doma takový chaos a to určitě oceníš i ty. 😉
Pamatuj, že cílem není dokonale uklizený byt 24/7, ale vytvoření prostředí, kde se dítě cítí pohodlně, má přehled a může se samostatně realizovat. Trocha kreativní “organizované změti” k dětství patří, ale s těmito tipy udržíte hračky pod kontrolou tak, aby sloužily radosti a rozvoji dítěte. Hodně zábavy při hraní (a občasném uklízení)!